Активности у библиотеци

Активности у библиотеци

ЧИТАЈМО ГЛАСНО У РУЖИЧАСТОМ

Двадесет осми фебруар својеврстан је књижевни празник за љубитеље лепе речи. Наиме, 1832. године, баш на данашњи дан, основана је Народна библиотека Србије, па је управо овај датум и одабран да буде Национални дан књиге – дан када се окрећемо књизи као верном пријатељу са којим све можемо поделити. На предлог Друштва школских библиотекара Србије, а уз одобрење Министарства просвете, науке и технолошког развоја, већ седму годину заредом, широм наше земље, у исто време почиње заједничка акција школā под називом „Читајмо гласно”, а чији је циљ подстицање читања, неговање матерњег језика и указивање на значај књиге, читања и школске библиотеке. Симболично време у које сви отпочињемо читање – 5 до 12 јесте указивање свих нас заједно на крајње време у коме треба да се окренемо неговању књиге и културе уопште и надамо се да ћемо данас успешно промовисати књигу, културу читања и читалачку писменост.
Ове године истог дана такође обележавамо и Дан борбе против вршњачког насиља, који је познатији као Дан розе мајица. У жељи да приближе ове две манифестације, школски библиотекари су издвојили песме и приче које промовишу вредности и врлине које нам, чини се, помало недостају у данашње време – другарство, слогу, хуманост, љубав. Зато смо данас гласно поделили једни са другима речи лепоте и људскости у којима смо сви уживали. Прво је
наставник српског језика и књижевности и школски библиотекар Тамара Трифуновић Живковић прочитала песму Васка Попе „Пре игре”, а потом су песме и приче прочитали представници свих одељења наше школе, почев од 1/1 и закључно са 8/3. Били су то:
Мила Мирковић 1/1 („Добар друг” Ј. Ј. Змај)
Софија Рогановић 1/2 („Добар друг” Перо Зубац)
Емилија Славковић 1/3 („Згодно место” Ј. Ј. Змај)
Милица Романовић 2/1 („Два друга” Л. Н. Толстој)
Петра Драговић 2/2 („Наша два срца” Бора Ђорђевић)
Јована Лазовић 2/3 („Ветар и Сунце”, народна прича)
Божидар Стојадиновић 3/1 („Свитац тражи пријатеља” Сун Ју Ђин)
Ана Здравковић 3/2 („Љубавна песма” Милован Данојлић)
Петар Загорац 3/3 („Два града” Ден Кларк)
Петра Зековић 3/4 („Срећа” Дубравка Угрешић)
Нина Ана Миловановић 4/1 („Кад би мени дали један дан” Брана Црнчевић)
Вук Мијаиловић 4/2 („Шта је друг” Недељко Попадић)
Михајло Недељковић 4/3 („Друг другу” Драган Лукић)
Николина Метер 5/1 (одломак из приче „Дечак и пас” Данила Киша)
Вук Вучетић 5/2 („У инат ћу човек бити” Тоде Николетић)
Лена Пејић 5/3 (одломак из романа „Аги и Ема” Игора Коларова)
Мирјана Миловановић 6/1 („Шта је осмех” Недељко Попадић)
Филип Ћућуз 6/2 („Опомена” Мирослав Антић)
Љиљана Ана Миловановић 6/3 („Шкрипцу” Милован Данојлић)
Огњен Милошевић 7/1 („Ко хоће да доживи чудо” Десанка Максимовић)
Бланка Анић 7/2 („Чему служи срце” Недељко Попадић)
Сара Варек 7/3 (одломак из романа „Мали Принц” Антоан де Сент Егзипери)
Данило Ковачевић 7/4 („Одлука” Мирослав Антић)
Ирина Милићевић 8/1 („Дукат на језику” Добрица Ерић)
Лара Грандић 8/2 („Шта је љубав” Н. Попадић)
Наташа Лозанче 8/3 („Мали велики човек” Тоде Николетић)
На крају је библиотекар школе прочитала песму Тоде Николетића под називом „За осмех дечји”. Ово књижевно дружење завршило се разменом утисака и стварањем заједничке фотографије. Делимо са вама и остале фотографије које не могу достојно пренети део данашње атмосфере, али вас могу инспирисати да нам се придружите наредне године, јер ми ћемо свакако поново – читати гласно!

Фотографије спогледајте на следећем линку.

НЕГУЈМО МАТЕРЊИ ЈЕЗИК

Матерњи језик је језик који дете прво научи или онај који дете најбоље зна и користи. То је језик са којим се идентификујемо, који је саставни део нашег идентитета. Језик на којем мислимо и који спонтано усвајамо (а чију граматику учимо тек у школи сазнајући зашто баш тако говоримо). Језик на којем певамо, маштамо, стварамо и волимо.
Како бисмо на пригодан начин обележили данашњи битан датум лингвистичког календара, односно Међународни дан матерњег језика, наставница српског језика и књижевности и школски библиотекар Тамара Трифуновић Живковић осмислила је другачији граматички час за ученике четвртог разреда. Удобно се сместивши у читаоницу школске библиотеке, четвртаци су прво уочили пано под називом „Језичко дрво” на којем су изложене типичне правописне и језичке грешке, као и њихови исправни облици – посебно су х изненадили исправно написани примери речи претчас, шестсто и разумеј. Потом су се упутили у решавање асоцијација и врло лако су, откривајући појмове ГОВОР, АЗБУКА, ОШТАР и РЕЧИ, дошли до коначног решења – ЈЕЗИК. Централни део часа био је резервисан за размрдавање прстију и можданих вијуга, те су се четвртаци окушали у квизу посвећеном систематизацији знања о врстама и служби речи, који им је уједно и био провера спремности за пети разред. Двадесет и четири питања решавали су брзо и лако, али су их ребуси и математичко-лингвистичка питања поштено намучила. Уколико мислите да можете остварити бољи резултат од ђака четвртака, позивамо вас да решите квиз који је налази на следећој интернет-адреси: Квиз - Врста и служба речи
На крају овог несвакидашњег дружења најуспешније екипе су награђене дипломама које само потврђују чињеницу да су они искусни језички зналци, док су се сви послужили слаткишима. У реализацији часа свесрдну помоћ пружиле су учитељице Наташа Јаредић, Маја Динић и Сања Стајић, које су пратиле резултат, помагале екипама у недоумицама и фотографисале занимљиве тренутке које радо делимо са вама. И за крај, сетимо се (бар данас) чувене и радо цитиране мисли великог Душка Радовића: „Волите српски језик свакога дана по мало. Српски језик нема никога другог осим нас.”

Фотографије са ове занимљиве активности погледајте на следећем линку.

ПИСЦУ У ЧАСТ – 130 година од рођења Милоша Црњанског

Крај октобра, тачније 26. октобар 2023. био је посвећен обележавању значајног књижевног јубилеја. Наиме, баш тог дана навршило се 130 година од рођења великог Милоша Црњанског. Желећи да обележе овај посебан датум који је драг свим књигољупцима, али и да ученицима седмог и осмог разреда приближе лик и дело Црњанског, Снежана Милић и Тамара Трифуновић Живковић, професори српског језика и књижевности и школски библиотекари, осмислиле су и реализовале огледни част под називом „Писцу у част”. Снежана Милић је, најавивши циљ часа, представила укратко Милоша Црњанског који је, као једна од централних фигура српске књижевности 20. века, на примеру сопственог живота и литературе, показао да у култури једног народа почива снага његовог опстанка. Потом су ученици осмог разреда имали част да бројним посетиоцима школске читаонице (ученицима, родитељима, наставницима и учитељима) представе животни пут Милоша Црњанског, од родног Чонграда, преко европских престоница у којима је живео док је био у дипломатској служби, до Лондона и повратка у домовину. Такође, ученици су показали и своје рецитаторско умеће, те су публици казивали одабране одломке из богатог књижевног опуса Црњанског. Ученици који су се нашли у улози биографа-наратора били су Ирина Милићевић 8/1, Софија Томић 8/2, Катарина Алексић 8/1, Андреа Милановић 8/2, Огњен Стојановић 8/3, Страхиња Кужет 8/2, Теодора Брекић 8/3, Урош Ђерић 8/2, Јован Петрић 8/2, Милош Мијаиловић 8/2, Ања Завишић 8/2 и Маша Драмићанин 8/1. Ученици који су интерпретирали одабране одломке из репрезентативних дела Милоша Црњанског били су: Растко Кошчица 8/3 (песма „Судба”), Наташа Лозанче 8/3 (песма „Пролог”), Сава Радојевић 8/3 (одломак из романа „Дневник о Чарнојевићу”), Лара Грандић 8/2 (песма „Суматра”), Андреј Ратковић 8/2 (одломак из „Романа о Лондону”) и Теодора Милошевић 8/3 (одломак из „Друге књиге Сеоба”). Такође, у просторији читаонице библиотеке оживео је XX век и пред нашим очима појавили су се „личноˮ Иво Андрић, Милош Црњански и Вида Ружић – супруга великана. У улози Иве Андрића, доброг пријатеља Милоша Црњанског, нашао се Никола Стојановић 8/1, који је казивао песму „М. Ц.”. Милоша Црњанског овековечио је Андрија Недељковић 8/3, а његову супругу Виду Ружић представила је Лена Ђорђевић 8/2. Андрија је казивао песме „Етеризам” и „Прича”, а Лена песму „Траг”. Сви ученици били су костимирани, обучени у кројеве за одрасле, са незаобилазним шеширима, краватама и сакоима чиме су оживели прву половину XX века. На крају се присутнима обратила Тамара Трифуновић Живковић, која је дала препоруку библиотекара предложивши књиге у којима је Црњански књижевни јунак – збирка приповедака „Путник са далеког неба” и роман „Омама” Слободана Владушића – и закључивши да је Црњански, попут свих великана, заиста бесмртан. На одласку сви присутни добили су и мали поклон-сувенир – песму „Живот” Милоша Црњанског, која ће их подсећати на овај необичан и емотиван дан и свакако другачији час књижевности.

 

Дан књиге – акција „Читајмо гласно” 

 На предлог Друштва школских библиотекара Србије, а уз одобрење Министарства просвете, науке и технолошког развоја, већ пету годину заредом, 28. фебруара, широм наше земље, у школским библиотекама почиње заједничка акција под називом „Читајмо гласно”, а чији је циљ подстицање читања, неговање матерњег језика и указивање на значај књиге, читања и школске библиотеке! Ове године, вођени слоганом „Подели радост читања са свима”, сви укључени у ову акцију указали су на неопходност неговања књиге и културе уопште. Верујемо да смо спровођењем ове акције успешно промовисали књигу, културу читања и читалачку писменост.

 У читаоници школске библиотеке, онако како су нам то епидемиолошке мере налагале, у два дела смо угостили ученике млађих разреда и њихове учитељице, а потом и ученике старијих разреда. Присутни су једни другима читали „вечне приче”, односно приче које се могу применити на сва поднебља и сва времена. Нажалост, неки су били спречени да учествују у овој акцији и тако су (не својом вољом, наравно), пропустили да чују живу реч и уживају у њој.

 Гласно су читали: Вук Кораћ 1/1 („Прича о малом прсту“), Милица Дуловић 1/2 („Беба и Бог“), Мања Бујишић 1/3 („Јабука“); Вук Бодрожић 2/1 („Никад не одустај“), Душан Јанковић 2/2 („Лепо понашање“), Вукашин Ђорђевић 2/3 („Прича о Богу и људима“); Љупка Срећковић 3/1 („Васпитање“), Ана Манић 3/2 („Уредан живот“), Ивона Ковачевић 3/3 („Рецепт за бољи живот“); Гордана Миловановић 4/1 („Поморанџа и морал“), Уна Митић 4/2 („Тиркизна огрлица“), Ђорђе Нинковић 4/3 („Живот је поклон“);  Страхиња Дилпарић 5/1 („Новчаница од 50 евра“), Ирина Стошић 5/2 („Прича о лудилу и љубави“), Андреа Марушић 5/3 („Четири свеће“); Ирина Милићевић 6/1 („Посебна прича“), Ања Завишић 6/2 („Отац и син“); Мара Ковачевић 7/1 („Занимљива љубавна прича“), Елена Јовановић 7/2 („О васпитању“), Емилија Петрица 7/3 („Једна јако добра прича“); Калина Котарски 8/1 („Четири жене“) и Павле Драшкић 8/3 („О пријатељству“).

 На крају је и библиотекар школе Снежана Милић казивала стихове песме „Тринаестанђелина” Енеса Кишевића и на овај начин заокружила час читања истакавши разлику између појмова „читач” и „читалац”. Надамо се да ћемо следеће године бити у прилици да примимо већи број заинтересованих слушалаца (без ограничења било које врсте) јер жива реч је попут магије – ништа је не може заменити.

млађи разреди

 

старији разреди

 

 

Мали школски сајам књига 2021.
У време када нам често бива ускраћено оно што највише волимо и када нам се на све стране пласирају разна допуштања, као малом Баји (главном Ћопићевом јунаку): „ово смеш, ово не смеш... јато љутитих гусака, хоће и да уједу“... успешно одолевамо изазовима и трудимо се да задовољство пронађемо у свету који нас неће спутавати ограничењима било које врсте. Управо такву слободу можемо пронаћи у свету књига – ту се осећамо се као свој на своме и све што пожелимо можемо остварити. Читањем развијамо емпатију, учимо како изгледа „ходати у туђим ципелама“, ширимо видике и осмишљавамо изнова свет по својим мерилима.
Желећи да нагласимо важност књига и значај библиотека у свим временима, а посебно у овим неизвесним, организовали смо „Мали школски сајам књига“ у читаоници школске библиотеке. Нове и половне књиге прикупљали смо од 21. до 26. октобра, а од среде 27. октобра, до петка, 29. октобра, организовали смо размену књига (тзв. мењажу). За сваку донету књигу учесници су добијали купон помоћу којег су могли за време „сајамских дана“ пронаћи одговарајући наслов за себе и тако обогатити своју кућну библиотеку. Прикупили смо готово две стотине књига, које су школски библиотекари груписали у неколико категорија – сликовнице, песме, бајке и басне за најмлађе основце, школска лектира, белетристика за млађе и белетристика за старије основце, књиге за одрасле и научно-популарна и информативна литература.
Последња недеља октобра брзо нам је пролетела испуњена уживањем у писаној речи, а наша школска библиотека била је оаза слободе и сигурно место за размену идеја и утисака о вољеним књижевним делима. Делили смо омиљене стихове и приче, читалачка искуства и навике, као и корисне савете и препоруке. Нашу намеру да оплеменимо и негујемо читалачке навике препознали су ученици, њихови родитељи и наставници, који су се активно и у великом броју укључили у ову школску акцију која представља само почетак једне лепе (и надамо се дуге) традиције у нашој школи.
Читамо се!

Обележавање Светског дана књиге 2021.
Датум који је прави празник за љубитеље књига и поштоваоце лепе речи је 23. април. Од 1995. године широм света обележава се Светски дан књиге и ауторских права, што представља идеалну прилику да се бар подсетимо вредности књига и значаја читања, а најбоље место за то засигурно је школска библиотека. Претпоследње недеље априла ученици млађих разреда били су активни посетиоци школске библиотеке. Библиотекарка Тамара Трифуновић Живковић осмислила је и припремила разноврсне активности у којима су ученици наше школе радо учествовали. Дружење у школској библиотеци било је
и едукативно и забавно – млађи основци су прво сазнали нешто више о историјату и обичајима који се везују за обележавање Светског дана књиге, затим су разговарали о значају и важности читања, читали су и тумачили цитате писаца посвећене читању, а потом су виртуелно посетили најзанимљивије библиотеке света. Једногласно су одлучили да им се највише допада библиотека сликовница у Јапану! Препоручивали су другарима своје омиљене књиге и забележили неке од наслова које им је препоручила библиотекарка. Ученици првог и другог разреда добили су и мали поклон по којем ћ памтити ово дружење – обележиваче који ће их усмеравати у читалачкој авантури. Ученици трећег разреда учествовали су квизу и показали да су одлични познаваоци књижевности, а ученици четвртог разреда размрдали су своје мождане вијуге покушавајући да, уз помоћ знања стеченог на часовима књижевности, пронађу излаз из закључане собе (игрица еscape room). Уколико бисте и ви желели да сазнате нешто ново и окушате се у књижевним изазовима, можете погледати материјал који је за наше ученике припремила школска библиотекарка (линк за презентацију: https://view.genial.ly/607454fa066c630daf988beb/presentation-svetski-dan-kige-2021https://view.genial.ly/607c41e96dd96a0d4b4b6698/interactive-content-kviz-kizhevnost-3-razred-osh; линк за escape room: https://view.genial.ly/607a1af43b3de70d3fdef5f3/interactive-content-kviz-kizhevnost-4-razred).

 

Top