CRIMSON through Debate to become Global Citizens

CRIMSON through Debate to become Global Citizens

САЈТ ПРОЈЕКТА: https://erasmus.crimson.rcltrack.com

  • Први сусрет

Прва међународна конференција Rhetorical Pros and Cons организована је онлајн због тренутне епидемиолошке ситуације. Домаћин овог сусрета била је школа из Турске. Представници наше школе биле су наставнице енглеског језика Адријана Јовић и Биљана Вишњић. Основни циљ пројекта је увођење дебате у наставну праксу на часовима енглеског језика као и осталих предмета. У нашој школи поједини наставници користе дебату (наставници српског језика и историје). Ово је прилика за нашу школу да што више деце вежба вођење дебате. Дебата је вештина која се вежба. Она подразумева јачање самопоуздања при говору, начине на које се превазилази трема при јавном говору, развијање критичког мишљења. У данашње време бити добар говорник - дебатер, тј. особа која уме да представи себе и своје пројекте јасно и прецизно, тражена је вештина.
Овим пројектом посебно ћемо увежбавати формат дебате Карла Попера. Управо смо на овој видео конференцији кроз активности учења, подучавања и оспособљавања учили како изгледа овај формат дебате, али и како формирати добре аргументе за тезу коју браните, како да добро слушате, памтите, а затим и заступате свој тим. Веома корисне информације чули смо од господина Серхата Токера који нам је био предавач првог дана. Господин Миха Андрич из словеначког дебатног института ЗИП надахнуто нас је увео у дебатни свет. Сарадња и идеје које се остварују оваквим пројектом су изузетне и велики рад који стоји иза овог пројекта верујемо да ће се видети за две године када се пројекат завршава. До тада, размишљајте како говорите, будите јасни, али борите се за свој став кроз добре аргументе уз поштовање вашег саговорника.

 

  

  • Прва активност учења, подучавања и оспособљавања (LTTA1) - Rhetorical Pros and Cons траје од понедељка 16.11.2020. до среде 18.11.2020. године у виду конференције преко Зума због пандемије вируса ковид-19. Овакав облик сарадње је једино био могућ у тренутним околностима. Школа домаћин овог првог сусрета је партнерска школа из Турске. Наш тродневни сусрет намењен је наставницима школа учесника у пројекту. Предавач првог дана биће господин Серхат Токер, а предавач другог дана биће господин Миха Андрич. Координатори партнерских школа водиће радионице трећег дана.

Monday, 16 November 2020

8.00 – 8.20 Registration & Introduction (Mrs Selda Eroğlu Seçme)
8.20 – 9.20

DEBATE – FACTS AND FILES

(Turkish lecturer Mr Serhat Toker)

9.20 – 9.50 Short break
9.50 –10.00 Stretch break
10.00 – 11.30

KARL POPPER FORMAT OF DEBATE

(Mr Serhat Toker)

11.30 – 11.40 Short break
11.40 – 13.00

ARGUMENTATION

(Mr Serhat Toker)

13.00 – 13.30 Coffee and snack break
13.30 – 15.00 

EFFECTIVE USE OF LANGUAGE TASKS

(Mr Serhat Toker)

15.05 – 16.00 OPEN DISCUSSION

Tuesday, 17 November 2020

8.00 – 8.20 Introduction (Mrs Marjeta Bunford Selinšek)
8.20 – 9.20

WARM-UP TASKS 

(Slovene lecturer –  Mr Miha Andrič, director of ZIP National Debate Organization, Slovenia)

9.20 – 9.50 Short break
9.50 –10.00 Stretch break
10.00 – 11.30

LEAD-IN TASKS & workshop

(Mr Miha Andrič)

11.30 – 11.40 Short break
11.40 – 13.00 ARGUMENTATIVE STRATEGIES (Mr Miha Andrič)
13.00 – 13.30 Coffee and snack break
13.30 – 15.00

BRIEF TIPS CONTAINING USEFUL RHETORICAL AND

ARGUMENTATIVE TECHNIQUES (Mr Miha Andrič)

15.05 – 16.00

POST-DEBATE DISCUSSION & ASSESSMENT  

(Mr Miha Andrič)

Tuesday, 18 November 2020

8.00 – 8.20 Introduction (Mrs Selda Eroğlu Seçme)
8.20 – 9.20

WARM-UP TASKS 

DEBATING ACROSS THE CURRICULUM – workshop (Mrs Laura Timpano)

9.20 – 9.50 Short break
9.50 –10.00 Stretch break
10.00 – 11.30

DEBATING TO LEARN PROGRAMME – workshop (Mrs Selda Eroğlu Seçme)

(Mr Miha Andrič)

11.30 – 11.40 Short break
11.40 – 13.00 WRITING ARGUMENTATIVE ESSAYS – workshop (Mrs Marjeta Bunford Selinšek)
13.00 – 13.30 Coffee and snack break
13.30 – 15.00

REQUIRED DEBATE VOCABULARY – workshop (Ms Biljana Višnjić)

ARGUMENTATIVE TECHNIQUES (Mr Miha Andrič)

15.05 – 16.00

DEBATE – SUM UP (Mr Georges Koutsoukis)  

(Mr Miha Andrič)

  • Састанци партнерских школа путем видео позива:
    Пета заједничка видео конференција - 4.11.2020.
    Припрема за прву активност учења, подучавања и оспособљавања, усклађивање распореда предавача.
  • Четврта заједничка видео конференција преко Зума - 21.10.2020.
    Припрема распореда предавања за прву активност (LTTA1) у новембру, преглед упитника за ученике који је саставила школа из Словеније

  • Трећа заједничка видео конференција - 14.10.2020.
    Договор о извођењу прве активности учења, подучавања и оспособљавања (LTT activities) у условима пандемије вируса Ковид-19, преглед упитника за родитеље који је саставила школа из Шпаније, упознавање са дебатним форматом Карла Попера.

  • Друга заједничка школа путем видео позива - 7.10.2020.
    Припрема упитника за ученике и родитеље.
  • Прва заједничка видео конференција преко Зума - 30.9.2020.
    Формирање Еразмусових тимова ученика.

Тим ученика се од почетка октобра састаје и разговара о битним темама везаним за наш пројекат.

  

Упитници:

Упитник за родитеље: https://forms.gle/uqRgDx2qxvPqW5uG8

Упитник за ученике: https://forms.gle/JdN1aS8WWFN5J1HB9

Међународни пројекат CRIMSON through Debate to become global Citizens одобрила је организација Еразмус+ у оквиру Школских партнерстава за размене. Пројекат ће бити суфинансиран средствима програма Еразмус+ Европске уније у оквиру Школских партнерстава за размене. Координатор овог пројекта је ОШ „Франце Прешерн“ из Марибора.
Осим наше школе, сарадници су и школе из Турске, Шпаније, Италије и Грчке. Основни циљ овог пројекта је размена добре праксе у коришћењу дебате у настави како на часовима енглеског језика тако и на другим часовима. Вођење дебате развија комуникацију, јача критичко размишљање и вештине аргументованог брањења става. Пројекат ће трајати две године током којих ће одабрани Еразмус+ тим ученика као и ученици петог, шестог, седмог и осмог разреда имати различите активности. О свим будућим активностима извештаваћемо вас редовно на сајту, у школском часопису као и преко наше Фејсбук школске стране. Радујемо се новим сусретима, и надамо се да ће нам спољна ситуација омогућити да се уживо упознамо са ученицима и колегама из ових партнерских школа. Координатор овог пројекта за нашу школу је Биљана Вишњић, наставница енглеског језика.

Током првог полугодишта 2020/2021. г. на часовима секције енглеског језика English 4U (Дебатни клуб наше школе), ученици – чланови Еразмусовог тима ученика упознавали су се са основама вођења дебате. (Чланови тима ученика су Матеја Николић VIII2, Дуња Пановски VIII3, Слободан Јањић VII1, Ана Комлен VII1, Ленка Димитријевић VII1, Дуња Јоксимовић VII3, Миа Дамњановић VII3, Милица Ковачевић VII3 и Теодора Туларчевић VI1). Током онлајн школе учествовали су у међународном дружењу путем апликације Зум, разговарали су са осталим учесницима о добрим и лошим странама наставе на даљину.

  У другом полугодишту наставиле су се активности. У марту смо организовали онлајн дебату између ученика наше школе и школе из Марибора. На основу података које имамо, у Србији се до сада нису одржавале дебате за ученике основних школа на енглеском језику. Ученици - дебатери били су Дуња Пановски 8/3, Милица Ковачевић 7/3 и Матеја Николић 8/2. Они су први тим из Србије који је учествовао у онлајн дебати по формату Карла Попера са тимом из Словеније. Тема је била Better grades ensure a bright future.

  Затим је уследио први дебатни турнир на коме је учествовало дванаест тимова из Словеније, Турске, Грчке и Србије. Наша два тима поделила су друго место. Сваки тим је учествовао у једној дебати, а коначан редослед је одређен на основу броја остварених поена. Тим Francika’s Talking Heads чине Дуња Пановски 8/3, Милица Ковачевић 7/3 и Матеја Николић 8/2, док тим Debaters N’Roses чине Гала Глишић 7/3, Ана Комлен 7/1 и Слободан Јањић 7/1.  Онлајн дебатни турнир одржан је по формату Карла Попера, а тема је била Better grades ensure a bright future. Као судије на турниру нашу школу су представљале наставнице енглеског језика Адријана Јовић и Биљана Вишњић. Сви ученици учесници показују велики напредак у односу на почетак пројекта у октобру.

    Школски дебатни тим Debaters N’ Roses у саставу Гала Глишић 7/3, Ана Комлен 7/1, Слободан Јањић 7/1 и Милица Ковачевић 7/3 учествовао је на онлајн Међународном дебатном турниру (International Primary School Online Debate Tournament). Овај турнир организовао је словеначки дебатни институт ЗИП (Nacionalna debatna organizacija Za in proti) 9. априла. Позив смо добили захваљујући учешћу у пројекту CRIMSON through Debate to become global Citizens под покровитељством организације Еразмус+ као део Школских партнерстава за размене. Теза овог дебатног турнира је била: This house would add E-sports to the Olympic Games. Сваки дебатни тим учествује у најмање три дебате. У једној рунди тим се залаже за ову тезу, а у другој рунди се противи њој. Након тога следи припрема за нову, тада објављену тезу. Овог пута ненајављена теза је гласила: We support the strict use of uniforms in all schools. Наш тим је добио једну дебату, док је две изгубио. Једна дебата траје око сат времена. На турниру је учествовало 26 тимова из Словеније, Немачке, Грчке, Катара, Хрватске, Србије... Наставнице енглеског језика Адријана Јовић и Биљана Вишњић пратиле су наш тим на турниру.

  Последња активност ове школске године одиграла се 8. јуна у виду онлајн дружења ученика учесника у пројекту (ученици седмог разреда Ана Комлен, Милица Ковачевић, Гала Глишић, Дуња Јоксимовић и Слободан Јањић). Део сусрета био је посвећен тези Hate speech in social media should be censored. Други део сусрета омогућио је да се ученици кроз разговор боље упознају. Разговор је вођен путем апликације Зум уз учешће 24 ученика из Словеније, Грчке, Турске и Србије.

   Координатор и партнери овог пројекта састајали су се редовно путем апликације Зум. У овој школској години био је 21 овакав онлајн састанак на коме се разговарало о активностима у оквиру пројекта.

  Информатичку подршку пројекту пружала је наставница информатике Биљана Недић, док су наставница историје Добрила Кузмановић и наставница енглеског језика Адријана Јовић активно учествовале у раду секције и спровођењу пројекту. У другом полугодишту библиотекарка и наставница грађанског васпитања, Тамара Трифуновић Живковић такође се прикључила активностима. Ученици седмог разреда су на часовима Грађанског васпитања водили дебату.

Школска 2021/2022. година

Током првог полугодишта 2021/2022. г. на часовима секције енглеског језика English 4U (Дебатни клуб наше школе), ученици – чланови Еразмусовог тима ученика проширивали су своја знања о вођењу дебате. Чланови тима ученика су Слободан Јањић 8/1, Ана Комлен 8/1, Дуња Јоксимовић 8/3, Миа Дамњановић 8/3, Милица Ковачевић 8/3, Јана Живковић 7/2, Даница Бронзић 7/2, Нађа Вучуровић 7/2 и Теодора Туларчевић 7/1. 

Ученици шестог разреда разговарали су са својим вршњацима из Словеније и Грчке путем апликације Зум. Дебатна тема о којој су разговарали је Living in the city is better than living in the countryside. Ученици су могли да искажу своје мишљење о овој теми и изнесу своје разлоге за и против, прво у малим групама, а затим у пару са својим вршњацима из друге земље. Иста теза је обрађена на часу Грађанског васпитања у сарадњи са наставницом Грађанског васпитања Тамаром Трифуновић-Живковић. Ученици седмог разреда заједно са члановима секције одржали су дебату на енглеском језику и показали озбиљност и знање који показују да пројекат позитивно утиче на развијање дебатних вештина ученика.

Одржана је показна онлајн дебата на енглеском језику путем Зума између тимова ученика из Словеније и Србије. Теза је била This house believes that living in the city is better than living in the countryside. Дебатни тим наше школе чинили су Теодора Туларчевић 7/1, Милица Ковачевић 8/3 и Слободан Јањић 8/1. Дебата је одржана у присуству директора наше школе Биљане Благојевић и заменика директора словеначке школе Бошчана Стрнада. Судије су биле наставнице енглеског језика из Словеније, Турске и Србије, Марјетка Селиншек, Зелда Селдероглу и Адријана Јовић. Водитељ дебате била је наставница енглеског језика Биљана Вишњић. Сви ученици су показали високо знање енглеског језика, велику жељу за доказивањем и снажне аргументе за обе стране.     

  У децембру чланови секције добили су задатак да обуче ученике својих одељења како се води дебата према правилима Карла Попера. На овај начин сто ученика седмог и осмог разреда научило је основе вођења дебате. Тридесет и двоје ученика учествовало је на школском дебатном турниру током фебруара и марта. Сматрамо да је на овај начин школа постигла сјајан успех и да се циљеви овог пројекта квалитетно и успешно спроводе. 

  У одељењу 7/2 сусрели су се тимови Space Rebels и Penguins from Madagascar. Успешнији је био други тим у саставу Дуња Вукобрат, Јана Мамлић, Јана Живковић и Нађа Вучуровић. Први тим чинили су Петра Ђорђевић, Дамјан Костић, Марко Јешић и Даница Бронзић. У 8/1 тим Little Comets однео је победу над тимом It’s Debatable. Победничког тим представљали су Лара Максимовић, Ана Драговић, Ленка Димитријевић и Ана Комлен, а други тим предводили су Данило Глишић, Хелена Зорић и Слободан Јањић. Одељење 7/1 представљали су Space Aliens и Power Rangers. Успешнији је био први тим у следећем саставу: Исидора Павловић, Дора Ђикановић, Марија Зеленбаба и Тијана Томић, док су у другом тиму били: Андреј Пауновић, Наталија Митровић, Матија Андрић и Теодора Туларчевић. Четврта дебата одиграла се у 8/3 где су Random Astronauts били успешнији од тима Space Renegades. У победничком тиму дебатери су били: Петар Драшкић, Павле Драшкић, Миа Дамњановић и Гала Глишић. Други тим чинили су: Душица Миљић, Катарина Милошевић, Дуња Јоксимовић и Милица Ковачевић.

  У финалу успешнији је био тим 8/3 The Random Astronauts. Они су у узбудљивој и неизвесној дебати надмашили тим 7/2 The Penguins from Madagascar. Уживали смо у говорима и сучељавању Нађе Вучуровић, Гале Глишић, Јане Мамлић, Павла Драшкића, Јане Живковић и Мије Дамњановић. Публика је подржавала оба тима и превладала је позитивна атмосфера и задовољство што су сви део овог догађаја. Модератор дебате био је Дамјан Костић, судије осмаци Слободан Јањић и Ана Комлен, као и наставнице Тамара Трифуновић-Живковић, Адријана Јовић и Биљана Вишњић. Техничку подршку пружила је Хелена Зорић.

У марту смо одржали онлајн дебату на енглеском језику путем Зума између тимова ученика из Словеније и Србије. Теза је била Space tourism brings more harm than good. Нашу школу су представљала три дебатна тима: Penguins from Madagascar (Нађа Вучуровић, Даница Бронзић и Јана Живковић), затим, It’s Debatable (Теодора Туларчевић, Ана Драговић и Ана Комлен), и Random Astronauts (Гала Глишић, Дуња Јоксимовић и Миа Дамњановић). Судије су биле наставнице из Словеније, Турске и Србије, Марјетка Селиншек, Наташа Жељенчич, Зелда Селдероглу, Тамара Живковић-Трифуновић и Биљана Вишњић. Наши ученици су овај пут били успешнији. Победили су у две дебате, а једна је завршена нерешеним резултатом.

У априлу је одржан међународни онлјан дебатни турнир у организацији словеначког дебатног нститута института ЗИП (Nacionalna debatna organizacija Za in proti). Позив смо и ове године добили захваљујући учешћу у пројекту. Теза овог дебатног турнира је била: This house believes that space tourism brings more harm than good. Сваки дебатни тим учествује у најмање три дебате. У једној рунди тим се залаже за ову тезу, а у другој рунди се противи њој. Након тога следи припрема за нову, тада објављену тезу. Овог пута ненајављена теза је гласила: Living in the city is better than living in the countryside. Једна дебата траје око сат времена. На турниру је учествовало 23 тима из Словеније, Грчке, Катара, Хрватске, Србије... Наставницa енглеског језика Биљана Вишњић пратилa je и припремала два тима на турниру (Penguins from Madagascar - Нађа Вучуровић, Даница Бронзић и Јана Живковић, и The Little Comets - Гала Глишић, Ана Комлен и Ленка Димитријевић). На такмичењу је учествовало 69 дебатера тако да је девето место међу дебатерима које је освојила Ана Комлен изузетан успех. Јана Живковић је освојила 15. место што је такође сјајан резултат. Групно Пингвини су освојили пето место, а Комете седмо. Ово је још један показатељ да смо на правом путу што се тиче вођења дебате.

Друге активности учења, обуке и подучавања у Марибору

У мају смо имали прилику да организујемо прву мобилност у оквиру пројекта. Боравили смо у Марибору, у Словенији у периоду од 15.05.2022. до 20.05.2022. г. Чланови наше експедиције били су: директорка Биљана Благојевић, наставнице енглеског језика Адријана Јовић и Биљана Вишњић, ученице осмог разреда Миа Дамњановић, Гала Глишић, Милица Ковачевић, Ана Комлен и Дуња Јоксимовић. Током четири дана биле су организоване активности за ученике и наставнике посвећене дебати и писању есеја, као и раду на самом пројекту који нас је окупио.

Првог дана смо отишли у ОШ „Франце Прешерн“, школу домаћина где нас је дочекала координатор целог пројекта Марјетка Бунфорд-Селиншек, наставница енглеског језика као и директор и заменик школе у Марибору. Делегација из Турске нам се, такође, придружила. Четврти партнер у пројекту, школа из Грчке, прикључила се нашим активностима онлајн. Ученици су присуствовали радионици коју је водио Иван Коружа из Института За ин Против. Разговарали су о основним елементима јавног говора, како су ти елементи међусобно повезани и како утичу на излагање. У другом делу радионице обрадили су структуру аргумената, и применили исто на примерима кроз групни рад. У трећем делу радинице ученици су упознати са принципом Сократове логике, као и са појмовима индукције и дедукције. За то време наставници су разменили досадашња искуства из пројекта и заједничке сарадње током овог пројекта у отежаним условима због ситуације са ковидом. Испланирали смо активности које ћемо спровести током боравка у Марибору. У поподневним часовима обишли смо Марибор уз водича. Посебно смо уживали у шетњи поред Драве. Погледали смо изложбу у Музеју НОБ – а о свакодневном животу.

Другог дана преподне смо провели у ОШ „Франце Прешерн“ у Марибору. Сусрету су присуствовали, поред делегација из Србије и Турске и домаћина, и директори остале четири школе са истим именом у Словенији и школа из Грчке која се укључила онлајн. Свака школа је представила свој историјат као и активности којима се поноси. Нашу школе су представиле ученице: Милица Ковачевић, Ана Комлен, Гала Глишић, Миа Дамњановић и Дуња Јоксимовић. Координатор пројекта Марјетка Бунфорд-Селиншек је описала наш дебатни пројекат као и оналјн сусрете од септембра 2020. године током којих су ученици водили дебате о различитим темама. Наша ученица Милица Ковачевић је на диван начин описала како воли сучељавање мишљења са другим људима, као и да чује ставове других људи. Пројекат јој помогао да се боље осећа током јавног говора, да се боље изрази. Прошетали смо школом. Посебно су нам се свидели двориште у центру зграде као и предивна осветљена библиотека. У поподневним часовима обишли смо забавни парк Бетнава на ободу Марибора. На наше изненађење шетња парком се претворила у дивну авантуру. Прошли смо кроз обуку како бисмо могли да се безбедно крећемо кроз крошње дрвећа и да савладавамо различите препреке.

Трећи дан ученици дебатери из три земље – Словеније, Турске и Србије окупили су се, добили распоред и упутства за рад. Након тога ученици су се прикључили часовима наставница енглеског језика Андреје Врачко и Марјетке Бунфорд-Селиншек. Тема на једном часу била је Is digital technology making children’s lives better? Након заједничке обраде теме и часа посвећеног истој, ученици су добили домаћи задатак да напишу есеј на ту тему узимајући у обзир обе стране. Наставници су присуствовали часовима, а након њих написали припреме за те часове на матерњим језицима. Након ручка, кренули смо на Похорје. Гондолом смо се попели на врх. На свежем ваздуху прошетали смо и уживали у дивном и сунчаном дану. Трећи дан смо завршили заједничком шетњом са делегацијом из Турске уз реку. Вече смо провели радно, ученици пишући саставе, а наставници извештаје.

Последњег четвртог дана ученици дебатери из три земље – Словеније, Турске и Србије окупили су се и присуствовали часовима. На првом часу обрадили су тему Books are better than TV у одељењу 9/б. Други час су били у одељењу 7/б са наставницом Андрејом Врачко. Тема часа је била Holidays should be shorter. Трећи час је био у одељењу 6/б код наставнице Марјетке Бунфорд-Селиншек. Обрадили су тему Healthy food: Everybody should be vegetarians. Након ручка у школској кантини, сви Еразмус ученици завршавали су своје есеје на теме које су обрађиване ове недеље на часовима. Наставници су формирали базу припрема за часове на турском, словеначком, српском, енглеском и грчком језику. Увече су се делагације све три земље окупиле на заједничкој вечери. Дружили смо се, причали и провели дивно заједничко вече.

Време проведено у Словенији је било предивно искуство за нас – директорку Биљану Благојевић, наставнице енглеског језика Адријану Јовић и Биљану Вишњић, ученике – Мију Дамњановић, Милицу Ковачевић, Галу Глишић, Ану Комлен и Дуњу Јоксимовић.

У школској 2021/2022. години координатор и партнери овог пројекта састајали су се редовно путем апликације Зум 12 пута.

Наставнице енглеског језика Биљана Вишњић и Адријана Јовић, библиотекарка школе Тамара Трифуновић-Живковић, наставница историје Добрила Кузмановић и директор школе Биљана Благојевић активно учествују у спровођењу пројекта. 

 

Школска 2022/2023. година

Школске 2022/2023. године настављене су активности размене добре праксе кроз онлајн састанке са учесницима пројекта како би се  формирао зборник дебатних активности и начини њихове примене у оквиру плана и програма наставе енглеског језика и других предмета што је и један од циљева пројекта. Прошлог маја је остварена прва мобилност у Марибору. Ове школске године остварене су четири активност учења, подучавања и обуке – у октобру у Београду, у фебруару у Истанбулу, у марту у Драми и у мају у Афионкарахисару. Еразмусов тим ученика, као и ученици шестог, седмог и осмог разреда, имали су различите активности током трајања пројекта.

Треће активности учења, подучавања и обуке у Београду

У октобру смо недељу дана били домаћини гостима из Словеније, Грчке и Турске. Програм активности је био тако конципиран да су се пре подне у школи одржавале радионице/дебате између школа учесница, а после подне су исти обилазили културне и забавне дестинације у Београду. Тако су учесници пројекта обишли Београд у отвореном туристичком аутобусу,  музеј Николе Тесле,  Храм Светог Саве, Калемегдан са сјајним водичем,  као и  Музеј илузија и искејп рум.

Првог дана гости школе и наших девет ученика присуствовали су дебатној радионици Building Arguments коју је водила Јелена Андреја Радаковић, истраживач-сарадник на Факултету организационих наука у Београду. Веома квалитетно и детаљно предавање кроз различите дебатне активности имало је великог утицаја на наше младе дебатере. За то време наставници и директори школа имали су радни састанак на коме су разрадили већ постојеће идеје и направили план нових активности. Ученици из Словеније и Турске присуствовали су часу енглеског језика у одељењу 8/2. Тема је била Pop art is real art. Час је водила наставница енглеског језика Биљана Вишњић. За то време ученици из Грчке били су гости у кабинету технике и технологије где су се дружили са ученицима 6/2 и 8/1. Заједно су решавали квизове Kahоot и Genially. Часове је водила наставница технике и технологије Славица Митровић.

Другог дана у посети су нам били др Милан Пашић, заменик министра просвете, науке и технолошког развоја, и Милош Симић, председник општине Раковица, као и директори оближњих школа. Директор наше школе Биљана Благојевић поздравила је све присутне госте. Посебно је истакла да су те 2020. године само две основне школе из Београда добиле одобрење пројекта овог типа. Истакла је да је поносна што се пројекат успешно спроводи упркос тешкоћама током епидемије Ковида 19. Такође, посебно је поносна што у школи постоје две дебатне секције на енглеском и на српском језику. Верује да је ово први од многих међународних пројеката који ће обогатити активности наше школе.

Присутнима се обратио др Милан Пашић, заменик министра просвете, науке и технолошког развоја. Сматра да овакви пројекти показују да наше школство прати и успешно учествује у најновијим достигнућима европског школства. Кроз сарадњу и размену идеја наше школе имају шта да пруже, али су спремне и да уче захваљујући оваквим међународним пројектима. Као некадашњи ученик наше школе, заменик министра просвете, науке и технолошког развоја изразио је велико задовољство што присуствује овом догађају. Посебно се заинтересовао за један од резултата пројекта - Приручник за вођење дебате који ће бити готов у августу 2023. године. Делегације гостију и домаћина представиле су пројекат и своје школе.

Београдске активности учења, подучавања и обуке у оквиру међународног пројекта CRIMSON through Debate to become Global citizens пружио је прилику да уживо видимо резултате нашег пројекта који траје од септембра 2020. године. Судије током првог дана турнира били су ученици који су од почетка укључени у пројекат. Сада су ученици Петнаесте београдске гимназије – Милица Ковачевић и Дуња Јоксимовић, и ученици Четврте београдске гимназије -  Ана Комлен, Миа Дамњановић, Гала Глишић и Слободан Јањић. Издвојили су време како би у пару одлучили ко је бољи у шест дебата одржаних првог дана турнира. Шест дебатних тимова је учествовало: WISE MUSES (Словенија): Катарина Корпич, Тина Завец Стојановић, DEBATE BIRDS (Словенија): Ирина Нежић, Стасја Васиљевић, Софија Живковић, LOGICAL (Турска): Исмаил Бурак Акташ, Есин Гокче, Зумра Екрин Дерин PENGUINS FROM MADAGASCAR (Србија): Нађа Вучуровић, Даница Бронзић, Јана Живковић, FIGHTERS OF WORDS (Србија): Андреа Глишић, Мара Ковачевић, Теодора Ђорђевић, LUDON KEYS (Србија): Наталија Митровић, Теодора Туларчевић, Марија Зеленбаба. Дебатна теза је THB we should ban Zoos. Први дан дебата донео је занимљиве сусрете у три учионице истовремено у оквиру прве две рунде. Ученици осмог разреда имали су прилику да као публика прате ове сусрете. Уживали су у говорима дебатера, испитивањима, општој атмосфери посвећености доказивању да је баш њихов тим у праву и да је баш њихов тим убедљивији од супарничког. Савршену координацију овог догађаја изнеле су наша библиотекарка Милица Стеванић, наставница историје Добрила Кузмановић, наставница енглеског језика из Словеније Марјетка Бунфорд Селиншек, наставница енглеског језика из Турске Зелда Селдероглу и наставница енглеског језик Биљана Вишњић. Четвртог дана одржана је и трећа рунда коју су посматрали ученици шестог и седмог разреда. Затим је одржано финале између једног српског и једног словеначког тима. Победници дебатног турнира су Wise Muses из Словеније. Финале је донело праву борбу и надметање. Финале су посматрали остали тимови и сви гости наше школе. Пехар победничком тиму уручила је директор школе Биљана Благојевић. Сви присутни су честитали победницима, као и једни другима на сјајном надметању током ова два дана. Дружење се наставило у холу школе где су ученици осмог разреда фолклораши заиграли коло уз гласну музику која је позивала све ученике и наставнике да им се придруже. Гости су били одушевљени као и сви ми.

Четврте активности учења, подучавања и обуке у Истанбулу

У Истанбулу од 6. фебруара до 10. фебруара нашу школу су представљали: директорка школе Биљана Благојевић, наставница историје Добрила Кузмановић, наставница енглеског  језика Биљана Вишњић, ученице осмог разреда Даница Бронзић, Нађа Вучуровић, Јана Живковић, Марија Зеленбаба и Мара Ковачевић. Ово су треће активности учења, подучавања и обуке након већ одржаних у Марибору и Београду. Сусрету су присуствовали и ученици и наставници из Словеније, Турске и Грчке.

Први дан смо започели уз предавање о формирању добрих аргумената које је одржала координаторка пројекта Марјетка Бунфорд-Селиншек. Након тога ученици из Словеније, Турске, Грчке и Србије су добили дебатну тему School strikes on global warming should be supported. После једног сата сучелили су своја мишљења у мањим групама.

За то време координатори све четири школе и директори одржали су састанак на коме су разменили идеје о даљим активностима у пројекту. Затим су координатори наставили рад на дебатном приручнику који ће бити крајњи резултат нашег пројекта.

Наредног дана ученици из све четири земље учеснице у пројекту добили су тезу Required reading in schools should be supported. Ученици су у оквиру тимова припремили кратке говоре за и против теме. Затим су учествовали у мини дебатама током којих су показали да су постали искусни дебатери. Део наставника је надгледао рад ученика док је други наставио рад на дебатном приручнику који нестрпљиво очекујемо.

У вечерњим часовима ученици су писали есеје на теме обрађених дебата, док су наставници били у обавези да напишу извештаје и пројектни дневник.

Овакав вид сарадње подразумева и упознавање са знаменитостима града домаћина. Упркос вестима о разорном земљотресу, наши домаћини су се потрудили да нам покажу Истанбул и све његове занимљиве делове.

Обишли смо Музеј минијатура Минитурк где смо могли да видимо макете значајних грађевина и места у Турској. Такође, били смо и у Музеју аутомобила Рахмија Коча. Потпуно неочекивано нашли смо се у некадашњој лучкој згради која је деведесетих година прошлог века претворена у музеј. Изложба је веома занимљиво урађена и за децу и за одрасле. Деца су могла интерактивно да се укључе у праћење поставке, да се сликају, чују звук мотора Харли-Дејвидсона, реше разне логичке задатке...

Посетили смо палату Долмабахче са предивним погледом на Босфор и Азију. Овде је умро оснивач модерне турске државе Мустафа Кемал Ататурк. Обишли смо веома лепе симетрично урађене просторије и огромну дворану у којој су султани примали званице. Ова палата поседује највећу колекцију кристалних лустера на свету. 

Затим смо дошли до малог центра Ортакој одакле се пружа поглед на мост који спаја Европу и Азију. На Египатском базару могли смо да осетимо прави дух истока – продавце који вас позивају у свој дућан, мноштво сувенира, мирисе сваколиких зачина, чајева, сапуна, општу ужурбаност и гужву...

Палата Топкапи нас је одушевила невероватним погледом на сам град Истанбул, Босфор и Азију. Видели смо библиотеку, кухињу, палату за пријем званица, веома вредно оружје, као и некадашњу цркву посвећену божанском миру Аја Ирини.

У Цистерни базилици смо се осетили као у неком филму. Јустинијан је одлучио да сагради водовод за град Константинопољ у шестом веку. Овакав невероватан подухват  и данас задивљује.

Аја Софија увек оставља без даха. Као најзначајнија знаменитост оправдала је наша очекивања. Од пре три године претворена је у џамију. Наш водич овог дана искрено нам је рекла да таква грађевина припада свим културама и да би Ататуркову одлуку да буде музеј требало поштовати.

Наспрам Аја Софије уздиже се Плава џамија окружена палмама. Дух истока нас је одатле пратио до Капали чаршије. На крају наши домаћини повели су нас на бродски обилазак Босфора. Уз чај стигли смо до великог босфорског моста. Могли смо да видимо како се полако пале истанбулска светла у смирај дана.

Све у свему, провели смо време уз рад, дружење и разгледање у овом изузетном граду.

Top